Znaczenie pierścieni uszczelniających w przemyśle
Każdy kraj na świecie posiada wiele zakładów produkcyjnych. Aby te zakłady mogły spełniać swoją funkcję, potrzebne są liczne, działające prawidłowo maszyny. Natomiast by maszyny spisywały się bez zastrzeżeń, potrzebne są im zabezpieczenia takie jak np. pierścienie uszczelniające . Pierścień ten ma zadanie w zależności od swojej specyfikacji uchronić daną część maszyny przed np. korozją czy wysokimi temperaturami. W zależności od kształtu wyróżniamy takie uszczelki jak m.in. o-ringi, v-ringi czy simmerringi.
V ring
V-ringi jak sama nazwa wskazuje, mają kształt podobny do litery V. Są to pierścienie uszczelniające o dobrej elastyczności mające za zadanie zabezpieczenie obracających się wałków, a także łożysk. Uszczelnienie tego typu jest umieszczany bezpośrednio na wał, aby zagwarantować uszczelnienie osiowe w odniesieniu do prostopadłej czołowej powierzchni. Dzięki V-ringom, poszczególne części maszyny są bezpieczne na kontakt ze smarami, olejami czy pyłem, gwarantując w takich warunkach odporność na tarcie. Najczęściej wykorzystywane są jako dodatkowe uszczelki, gdyż wykonująca ruch wirujący warga uszczelniająca, sprawnie radzi sobie z zanieczyszczeniami. Wykonywane są z takich materiałów jak różne rodzaje kauczuku: nitlorowy, fluorowy, silikonowy. Ich zaletą jest, że mogą być zamontowane samodzielnie i spełniać funkcje, których się od nich wymaga.
Rodzaje V-ringów
Pierścienie uszczelniające w kształcie litery V dzielą się na kilka następujących rodzajów:
- typ A to najczęściej spotykana kategoria tych uszczelniaczy. Jest on stosowany dla wałów posiadających średnicę w przedziale od 3 do 1200 mm. Aby zastosować go do większych średnic, należy zespolić kilka segmentów ze sobą.
- typ S to uszczelniacz o zbliżonej geometrii wargi do typu A. Jego przewagą nad wcześniej wymienionym jest posiadanie dłuższego i stożkowego korpusu, który daje możliwość wzmocnienia konstrukcji. Ten rodzaj v-ringów jest używany dla średnic od 5 do 200 mm.
- typ E to posiadający umocnioną i przedłużoną wargę, której atutem jest zwiększona sztywność. Produkowane są dla otworów w przedziałach od 450 do 2000 mm.
- typ L ma on szczególnie mały przekrój profilu. Te pierścienie mają zastosowanie w wyjątkowo ograniczonych przestrzennie miejscach.
Simmering
Simmeringi to natomiast pierścienie uszczelniające, których zadaniem jest zabezpieczenie połączeń poruszających się stosunkowo szybko w odniesieniu do obrotowych elementów maszyny. Nazwa, pod którą coraz rzadziej można je spotkać to pierścienie Simmera. Nazwa ta pochodzi od jego pomysłodawcy Walthera Simmera, który w 1929 r. zastosował pierwowzór. Przez dziesiątki lat wygląd i jakość tych uszczelek eweulowała do dzisiejszej postaci. Dziś wyróżniamy wiele rodzai simmeringów, które najczęściej są zbudowane z blachy stalowej albo elastomeru (polimerowe sztuczne lub naturalne tworzywo). Zadaniem jednego bądź drugiego z wymienionych materiałów jest zagwarantowanie odpowiedniej zabudowy, jak również uszczelnienie wału zarówno w trakcie ruchu, jak i spoczynku. Najczęstszy zakres temperatur, w jakich mogą pracować to od -30 do +110 stopni Celsjusza.
Rodzaje Simmeringów
Simmeringi podobnie jak v-ringi dzielą się na kilka rodzajów ze względu na przeznaczenie:
- Simmeringi typu A oraz AO to najczęściej spotykane odmiany tych pierścieni uszczelniających. Różnią się one ilością warg, ponieważ typ A posiada jedną, natomiast AO posiada dodatkowo jeszcze jedną. Poza nimi wyróżniamy jeszcze:
- Typ AH/AS, czyli ciśnieniowy pierścień Simmera
- Typ B i Typ, BO to simmeringi dwuwargowe posiadające z zewnątrz metalową część z zewnątrz. Jedynym co je różni jest dodatkowa warga w typie BO.
- Typ BABSL jest to simmering ciśnieniowy, posiadający dodatkową wargę chroniącą przed pyłem.
- Typ COMBI to zespół uszczelniający wał, składający się z simmeringu i dodatkowego uszczelnienia
- Typ DUO to podwójny pierścień Simmera, który posiada dwie wargi uszczelniające
- Typ RWDR-KASETTE zbudowany jest z układu labiryntowego i właściwego simmeringu
- Typ ZBA i ZBL to simmerigni jednowargowe nieposiadające sprężynki, drugi z typów posiada zewnętrzną część metalową.
Najnowsze komentarze